Sider

tirsdag 7. oktober 2014

Rosa sløyfe for søster


Oktober er kjent for å være Rosa sløyfe-måned. Dette har blitt 
en fin tradisjon, og det er med på å sette fokus på brystkreft. 

Jeg har laget et klutemønster som jeg har kalt
"Rosa sløyfe for søster". 
Navnet fikk den fordi jeg selv har mistet en søster i brystkreft. 
Dette er flere år siden, men savner henne mye fremdeles. 

Hvis jeg kan bidra til å samle inn litt penger til brystkrefsaken
vil jeg bli veldig glad. 

Jeg legger mønsteret til dere alle her, og håper dere vil klikke dere inn på min lille
innsamlingsaksjon, som jeg laget på sidene til Rosa Sløyfe. 

Klikk på ROSA SLØYFE, og du kommer rett inn til min innsamling. 

Hvor mye du vil gi, er opp til deg. 
Hvor mye synes du mønsteret er verdt?
Og hvor viktig er det å få satt fokus på dette? 

En annen ting dere kan gjøre, er å strikke kluter med dette mønsteret, 
og la de ferdigstrikkede klutene være med hvis dere skal selge lodd f.eks. 

Alle monner drar!






Slik gjør du:


Legg opp 57 masker. Start å strikke etter diagrammet, rad for rad, mens du følger radenes numre i hver side. Rad 1 er retten, rad 2 (tallet står på venstre side) er vrangen.

Strikk hele diagrammet. På rad 98 kan du felle for hempe dersom du ønsker det. Fell da de maskene som er markert med rød linje. På neste omgang legger du opp tilsvarende antall masker, og strikker videre gjennom diagrammet.


Symbolforklaringer: 

Ssk: Ta en maske løs rett av, ta neste maske løs rett av, løft disse to tilbake til venstre pinne, og strikk dem vridd rett sammen. 



Fell 2 masker: Ta en maske løs rett av, strikk 2 rett sammen, trekk den løse masken over. 


Synes du bildet med diagrammet ble for smått? Send en mail til meg, så sender jeg diagrammet til deg. Mail: bitta_mi@ymail.com



Dette er bilde av min halvferdige klut. 
Jeg klarte ikke å vente med å gi dere mønsteret :) 
Og hvis noen lurer, så bruker jeg Järbo Tropik, lys rosa.  



11 kommentarer:

  1. Brilliant ide :) Nydelig klut :)

    SvarSlett
  2. Supert! Du er herlig altså :)
    Havner nok i samlingen min denne også ;)

    KOS deg og ha en fine kwell ;)

    Go`klem Vibbedille :)

    SvarSlett
  3. Så flott en klut. Må finne frem rosa garn. Det kan bli flystrikk mor nord til Strikkefestival. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  4. Så fin og så flott tiltak. Jeg har også mistet min søster i brystkreft og kommer nok til å sende henne ekstra tanker når jeg skal strikke denne.<3<3<3

    SvarSlett
  5. Så fint tiltak! Har allerede skrevet ut mønster og så mener jeg at jeg har et nøste rosa bomullsgarn hjemme - det blir en perfekt match!

    SvarSlett
  6. Dette var et flott og kreativt tiltak! Moro for oss givere :-) Har bare lyst til å komme med et lite ønske. Kunne du laget you tube klipp på hvordan gjøre stegene i kluten?

    Ella

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ella!
      Det rekker jeg dessverre ikke, men er det noe du lurer på, så kan du skrive i gruppen min på facebook: Bittamis design for strikkelystne. Der er jeg ofte, og har 5 flotte moderatorer som også svarer på spørsmål. Strikketeknisk hjelp får du der :)

      Slett
  7. Tusen takk for et flott klutemønster. Den skal jeg strikke mange av. Føles ekstra stort og godt for alle oss som har fått diagnosen. ( Jeg så heldig å ha blitt erklært frisk) :-)

    SvarSlett
  8. Nydelig mønster :) kjempeviktig sak å sette fokus på :) jeg strikker vanligvis rosasløyfe-sokker, men spørs om det må bli en klut også neste år! :)

    SvarSlett
  9. Turid Farsund Sjursen12. oktober 2014 kl. 08:42

    Tusen takk for nydelig mønster :) Bidrag er gitt :)

    SvarSlett
  10. underbar disktrasa. ..jag kommer sticka så många jag orkar med och sälja dem...större del av vinsten går till cancerfonden har svägerska och vän som drabbats -detta blir mitt bidrag ..Tack för FINT mönster

    SvarSlett