Sider

søndag 22. februar 2015

Allerede snart mars 2015

Og jeg har vært utrolig lat med blogging
de siste månedene. 
Siden sist har både desember, januar 
og nesten hele februar bare føket avsted. 

Jeg har strikket litt siden sist, 
og Hendes verden kjole ble ferdig i jula, eller
like etter jul, kanskje. 

Her har jeg brukt Kauni i brunfarger, 
sammen med Järbo Gästrike, 2-tråders
ren ull. Herlige garntyper, begge to, 
som greit lot seg kombinere. Fargen jeg valgte 

Dette er lett, tynn ull som gir
lette, tynne, men varme plagg. 
Jeg har i tillegg tovet denne kjolen 
litt forsiktig. Den ble herlig, men må 
toves med stor forsiktighet.

Kjolen ble så deilig å ha på, 
at jeg har lyst å strikke flere. 
Hvis jeg hadde hatt flere par armer, da :)

Akkurat nå driver jeg og strikker på 
en Marius i hvit bunnfarge til min 
yngste datter. Hun har altså en fra før, 
men ville ha en hvit... Og da strikker mamma :)

Bolen er ferdig, og nå strikker jeg ermene. 
Jeg forsøker (for første gang) å strikke
begge ermene på samme tid, og bruker
da 2 rundpinner på 60 cm. 
Det går utrolig bra, og jeg får alle 
økninger nøyaktig på samme omganger. 
Litt plunder med 2 nøster til å begynne med, 
men nå har jeg fått dreisen på det :) 
Garnet jeg bruker her er Karisma fra Drops. 



For noen dager siden kom det et nytt garn 
fra Järbo til nettbutikken min. 
Det heter Lina, og er et blandigsgarn av lin 
og bomull. 

Jeg har ikke rukket å strikke av det ennå, 
men i går kveld/natt heklet jeg en glassbrikke av det. 
Og det var veldig greit å hekle med. 
Litt tykt garn, så jeg brukte heklenål nr 5. 

Har du lyst å vite hvordan jeg heklet denne?
Vel, da skal jeg forsøke å forklare dette, 
og håper på at det blir forståelig, selv om jeg 
aldri har skrevet heklemønstre. 


Starten: 
Bruk teknikken Magisk Ring og hekle 6 fastmasker i ringen. Ta samme med å hekle en kjedemaske i første fastmaske. Stram til så hullet i midten forsvinner.

For alle omganger framover: Start med 1 luftmaske, denne erstatter hver første fastmaske i alle omgangene. 
 
Omg 1: Hekle 2 fastmasker i hver fastmaske fra forrige omgang (starten). Totalt har du nå 12 fastmasker rundt. Hekle en kjedemaske i første fastmaske når du kommer rundt (dette gjøres for hver omgang framover).

Omg 2: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske fra forrige omgang (12 fastmasker).

Omg 3: Hekle 2 fastmasker i hver fastmaske fra forrige omgang (24 fastmasker). 

Omg 4: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske fra forrige omgang (24 fastmasker).

Omg 5: Hekle 2 fastmasker i hver fastmaske fra forrige omgang (48 fastmasker).

Omg 6: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske fra forrige omgang (48 fastmasker). 

Omg 7: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske fra forrige omgang (48 fastmasker). 

Fargeskifter tok jeg når jeg heklet kjedemasken i enden av omgangen, da dro jeg opp ny farge i stedet for den gamle fargen. Jeg heklet også inn trådene etterhvert for å slippe å feste annet enn den siste tråden. 
 


Jeg fikk også lyst å vise fram et par kluter som jeg 
strikket da jeg holdt på med boka mi: 

Dette er Rustne ruter (til høyre)
og Symre (til venstre. ). 

Rustne ruter finnes i boka, og 
Symre finnes som gratismønster i facebook-gruppa mi: 

Garnet til disse er Elise og Tropik
begge finner du i nettbutikken min. 

################################

Og til slutt et par stemningsbilder 
fra New York, der mine 
døtre og jeg har tilbrakt noen dager i februar. 

Jepp, jeg fant garnbutikken Purl Soho der, 
godt for sjela, om ikke for pengeboka. :)
 
 
 Ønsker alle som titter innom en flott søndag. 
Her skal det koses med strikking og vm på tv. 
Heia Norge! :)

2 kommentarer:

  1. Herlig innlegg Bitta. Misunner dere den turen enda, men unner dere den skikkelig :)
    Hennes verden kjolen har du strikket i nydelige farger - helt meg :)

    Kos deg masse med strikketøyet i tiden framover :)

    SvarSlett
  2. Hennes verden kjolen din var lekker! Jeg har strikket meg en i rosafarger, of course... Og blir garantert strikken en til i andre farger...
    Og siste bildet du viser tok bare pusten ut av meg ;)
    Sikkert en herlig opplevelse for ei som deg, som elsker garn og garnbruk :)

    Ha ei flott kommende helg!

    SvarSlett